POKAŻ SIĘ

Wystawa „GADHIMAI – NOT JUST BLOOD” MATEUSZA MATUSZCZAKA została wybrana spośród 56 zgłoszeń wystaw nadesłanych na konkurs. Jury wybrało po długiej dyskusji projekt, który pozostanie na długo w pamięci festiwalowych widzów.

Wystawa będzie miała swój wernisaż podczas otwarcia 10.Opolskiego Festiwalu Fotografii 02.10.2020 r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu.

W tym roku hasłem przewodnim Festiwalu są „Etapy”.

MATEUSZ MATUSZCZAK (ur. 1987 w Czeladzi). Fotograf i podróżnik. Studiował Makrokierunek na Wydziale Automatyki, Robotyki i Elektroniki Politechniki Śląskiej oraz Zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Ukończył Akademię Fotografii Tomasza Tomaszewskiego (2019), VII Masterclass (2019) pod okiem mentorki Sary Terry oraz Polską Szkołę Reportażu (2019). Od 2020 członek i współzałożyciel BLOK.photo.
Fotografował m.in. mieszkańców faweli w Rio de Janeiro, ostatnie plemię Weddów na Sri Lance, oskarżonych o rzucanie czarów w obozach dla wiedźm w Ghanie. Jego prace prezentowano na wystawach Tyskiego Festiwalu Podróżniczego “Tychy Miasto Zdobywców”, w ramach konkursu „Reduce Your Waste” w Azerbejdżanie. Publikuje w periodykach Wprost i Pismo. Nominowany do Grand Press Photo 2020. Pracuje i mieszka w Warszawie.

Opis projektu „Gadhimai – Not Just blood”:

Bariyarpur to niewielka miejscowość na południu Nepalu. Co pięć lat, na święto bogini Gadhimai, przybywają do niej miliony wyznawców hinduizmu. Za nimi tłumnie kramarze, cyrkowcy, fakirzy, performersi. Ci pierwsi przywożą ofiarne zwierzęta i odstawiają je na pole otoczone murem, drudzy – targają wesołe miasteczka, automaty do wróżenia przyszłości, paczkowaną watę cukrową, konfekcje i wszelaką garkuchnie. Przyszła też grupa Sinti, której droga zajęła dwa dni. Przyszli za przysmakiem – po jelita bawołów, które zostaną złożone w ofierze Gadhimai.

Koniec kilkugodzinnej, rytualnej pudży to początek rzezi. Kilkadziesiąt tysięcy zwierząt w ciągu kilku godzin zostanie złożonych w ofierze bogini mocy.

Za murem, sacrum bierze siłę nad profanum. Z każdą sztuką złożonego w ofierze bydła, intencje ofiarnych coraz bardziej się urzeczywistniają. Powody ofiary często bywają ostateczne, dlatego im większa ofiara – tym większe powodzenie intencji.

Przed murem, profanum zabija sacrum. By mieć lepszy widok, można wejść na drzewo. Można też wyjechać diabelskim młynem, co by z góry patrzeć. Można również dopchać się do dziury w murze, na którego nie wolno wchodzić, bo ogrodzony jest drutem kolczastym. Czekając na swoją kolej do dziury, można zjeść popcorn lub poskakać na trampolinie.

Festiwal Gadhimai to wydarzenie, w którym tradycyjne ludowe rytuały toczą walkę z popkulturą. To miejsce, gdzie zaciera się granica między sacrum a profanum.

Wyboru oraz oceny nadesłanych prac dokonało jury w składzie:

– prof. Marek Szyryk – PWSFTviT w Łodzi, Katedra Fotografii
– Joanna Kinowska – Służewski Dom Kultury
– Sławomir Mielnik – Fundacja 2.8, organizator OFF-u

W 7 edycji konkursu „Pokaż się” wzięło udział 56 zgłoszeń.

Skip to content